zaterdag 28 november 2015

Positief/negatief





Benodigdheden:
- wit A4 papier
- grijs potlood/gum
- zwarte fineliner
- zwarte stift
- rond voorwerp of passer
- klein stukje karton voor sjabloon
- schaar

Het sjabloon
Op een klein stukje karton of stukje (stevig) papier teken je een sjabloon. De eventuele details (zoals op mijn voorbeeld de slingers en de kerstballen) teken je er pas later in op het papier zelf. Knip je sjabloon uit en trek deze verschillende keren om op je witte A4 papier met zwarte fineliner. Plaats ze niet allemaal rechtop, maar draai ze naar verschillende kanten.

Cirkels
Als je dit hebt gedaan maak je op je papier cirkels met grijs potlood. Ik heb dit gedaan met een passer, maar dit kan ook eenvoudig met een rond voorwerp, zoals een potje. Zorg dat ze door je sjabloon heen gaan.

Details tekenen
Daarna kun je de details in je sjabloon maken met grijs potlood. Zorg ervoor dat deze in elk sjabloon gelijk zijn.Werk niet te klein, dan maak je het jezelf alleen maar lastig.

Inkleuren
En dan is de laatste stap daar: het inkleuren met zwarte stift. Let op, dit is een heel secuur werkje. Kleur je een verkeerd vakje, dan kun je deze moeilijk wit krijgen. Je kleurt je sjabloon positief (behalve de delen die in de cirkels vallen), dus de grotere vakken maak je zwart. De details blijven wit. Op mijn voorbeeld: de kerstboom is zwart, de piek en versiering blijft wit. Ik heb ook eerst al deze vlakken gekleurd, voordat ik begon met de cirkels. In de cirkels worden de kleuren namelijk negatief, dus het tegenovergestelde. De kerstboom blijft wit, de piek en versiering wordt zwart. 


Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten